پیش دبستانی و دبستان غیردولتی پسرانه تلاش اداره کل آموزش و پرورش استان تهران

اهداف و سیاستگذاری دپارتمان زبان دبستان تلاش

اهداف و سیاستگذاری دپارتمان زبان دبستان تلاش

(انگلیسی عمومی و تخصصی Science & Math، فرانسه، آلمانی)

همچنانکه به اواخر دهه دوم قرن بیست و یکم نزدیک می شویم، خلاقیت، همکاری، تفکر انتقادی و ارتباط (Creativity, Collaboration, Critical thinking and Communication)، از مهم ترین مهارت های شهروندان این قرن محسوب می شود. زبان، در تمامی این مهارت ها نقش حیاتی ایفا می کند. امروزه اقتصاد و فرهنگ جهانی بیش از پیش در هم تنیده شده است .اینترنت و فناوری اطلاعات، تغییرات عمده ای در زندگی فردی و اجتماعی بشر پدید آورده است. در دنیای  جهانی شده (Globalized)و  به هم مرتبط امروزی، دانستن زبان های مختلف و آشنایی با فرهنگ های دیگر ضرورتی انکار ناپذیر است و از آنجایی که وسایل ارتباط جمعی رفته‌رفته جهان را به دهکدهای فرضی بدل می‌کند، و ما ناگزیر با مردم مختلفی از اطراف جهان ارتباط برقرار می‌کنیم، با آنها تجارت می‌کنیم، و فرهنگ آنها را تجربه می‌کنیم تا دانش خویش را گسترش دهیم، لذا نیاز به آموختن زبان های مختلف برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی- اجتماعی بشر بیش از پیش احساس می شود.

 با توجه به اهمیت فراگیری زبان های مختلف، دبستان تلاش نیز در این راستا اقدام به برگزاری کلاسهای زبان عمومی و تخصصی انگلیسی، آلمانی و فرانسه نموده است، چراکه امروزه افراد چند زبانه برتری‌های ویژه‌ای نسبت به افراد تک زبانه دارند.

 دپارتمان زبان دبستان تلاش با ساختاری منسجم و نظارتی مستمر تسهیل گر فرآیند یادگیری زبان و توانمندسازی دانش آموزان در مهارت های چهارگانه زبانی (Speaking, Writing, Reading & Listening)می باشد. این مجموعه با استفاده از جدیدترین کتاب ها با محتوای آموزشی به روز و مناسب، اساتید مجرب و کار آزموده و سیستم آموزشی نوین با رویکرد CLIL (Content & Language Integrated Learning) و با استفاده از روشهایی چون  Gamification, Role play, Presentation, …به امر خطیر آموزش می‌پردازد و امید است که با همکاری و همدلی والدین عزیز، سیستم زبان این مدرسه دائماً در حال پیشرفت و در مسیر تعالی باشد.

 آموزش زبان انگلیسی

از آنجایی که زبان انگلیسی در جهان به عنوان زبان بین‌المللی شناخته می شود و در بسیاری از علوم و صنایع از جمله صنعت رسانه مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا یادگیری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دپارتمان زبان انگلیسی دبستان تلاش، آموزش زبان انگلیسی را از پیش دبستانی آغاز و تا پایان سال ششم ادامه می دهد. در هر پایه، آزمون تعیین سطح استاندارد از دانش آموزان گرفته می شود و با توجه به نتایج آزمون سطح بندی صورت می گیرد و معمولاً در هر پایه حدود ۴ سطح شکل می گیرد.

آموزش در پایه پیش دبستانی به سیستم Phonics آغاز می گردد که در واقع متشکل از شناسایی صداها، ترکیب صداها، ساختن کلمات سه حرفی ساده (CVC)و در نهایت اسامی الفبای انگلیسی می باشد. کتابهای Phonics  دبستان از مجموعه انتشارات York می باشد که به Phonics 1,2 تقسیم می‌شود که Phonics1در پیش دبستانی و Phonics2 در دبستان آموزش داده می شود.  لازم به ذکر است تمامی فعالیت های آموزشی در فضایی بسیار شاد و انگیزشی و در جهت ایجاد علاقمندی دانش آموزان انجام می گیرد.

، از پایه اول تا ششم دانش آموزان بسته به دانش زبانی خود و سطح بندی مربوطه کتابهای Our Discovery Island از شماره ۱ تا ۶ را که محصول مشترک انتشارات York و Pearson است مطالعه می نمایند. این کتاب ها علاوه بر ارتقاء مهارت های خوانداری، نوشتاری، گفتاری و شنیداری به صورت هدفمند دانش آموزان را با محتوای غنی فرهنگی و علمی بین المللی و مضامینی نظیر علوم مختلف، جغرافیا و هنر و غیره آشنا ساخته و نیز مهارت های 4Cs را در آنان بهبود می بخشد. ایجاد روحیه کار تیمی، تبدیل معلم به تسهیلگر اموزش به جای سخنگوی مطلق، مشارکت دانش آموزان در پروژه های جذاب و مفید کلاسی، تاکید بر بومی سازی محیط کلاس (creating a native environment) با استفاده از جدیدترین ابزارهای آموزشی، اهداف اصلی کلاس های زبان انگلیسی هستند.

آموزش زبان در این دبستان بصورت ترمیک و در دو ترم آموزشی در طول سال صورت می گیرد و دانش آموزان در انتهای هر ماه یک کارنما و در هر سال آموزشی دو کارنامه ی میان ترم و پایان ترم دریافت می نمایند. دانشگاه York نیز پس از پایان هر کتاب، یک گواهینامه پایان دوره (Certificate of Completion)  به دانش‌آموزان اعطا می‌کند که دارای کد اختصاصی بوده و در سایت دانشگاه هم قابل رویت است.

در کلاسهای زبان تخصصی دبستان تلاش، دانش آموزان با استفاده از کتابهای Science  و Math  از انتشارات York، دروس علوم و ریاضی را فرا می گیرند. این کتابها غالبا Project Based  بوده و برای دانش آموزان بسیار جذاب و آموزنده هستند.

کلاسهای زبان عمومی و تخصصی بصورت 5 روز در هفته برگزار می گردند و تکرار و تمرین مطالب باعث یادگیری و ثبات بیشتر مطالب در ذهن دانش آموز می گردند.

 

 

آزمونهای بین المللی

دانش آموزان می توانند در آزمون های بین المللی نظیر آزمون YLE (Young Learners English) که از مجموعه آزمونهای دانشگاه کمبریج است شرکت نمایند و در سطوح Starters, Movers, Flyers گواهینامه کمبریج را دریافت نمایند. دانش‌آموزانی که Our Discovery Island 6 را به پایان می رسانند، به راحتی از عهده آزمون KET و حتی PET برخواهند آمد. شرکت در این آزمون ها بر مبنای علاقمندی دانش آموز و با حمایت کامل دپارتمان زبان انجام می‌گیرد.

 در مسیر هفت ساله آموزش زبان انگلیسی در دبستان تلاش، خروجی مورد نظر دانش آموزانی هستند که مهارت کامل در ایجاد ارتباط کلامی و نوشتاری با افراد انگلیسی زبان را داشته باشند و به لحاظ توانمندی آکادمیک از قابلیت‌های لازم برخوردار باشند.

زبان فرانسه

دومین زبانی که پس از انگلیسی در اغلب مدارس دنیا تدریس می‌شود زبان فرانسه است. فراگیری این زبان به دلیل تعدد کشورهای فرانسوی زبان در دنیا فرصت های کاری و تحصیلی بیشتری در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. علاوه بر این در زمینه ادبیات و فرهنگ و هنر نیز زبان فرانسه جایگاه خاصی در دنیای امروز دارد. مدرسه تلاش در کنار تدریس زبان انگلیسی امکان انتخاب زبان فرانسه را برای دانش آموزان فراهم آورده و در این زمینه نیز با استفاده از دبیران بسیار مجرب و کتاب‌های به روز نظیر Zoe و Alex و CARAMEL و Amis و غیره خدمات آموزشی موثری ارائه می نماید. دانش‌آموختگان کلاسهای زبان فرانسه پس از اتمام دوره، توانایی شرکت در آزمون ِDELF با سطوح A1، A2، B1 و B2 را خواهند داشت.

 زبان آلمانی

در کنار زبان های انگلیسی و فرانسه، آلمانی نیز به عنوان یکی از مهم ترین زبان های فرهنگی، علمی و محاوره‌ای دنیا قرار دارد. دانش آموختگان این زبان نیز امتیاز ویژه‌ای برای ادامه تحصیل و کار در کشورهای مختلف دنیا خواهند داشت. دبستان تلاش آموزش زبان آلمانی را نیز به عنوان یک انتخاب در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهد و با استفاده از اساتید بنام و کتاب‌های مناسبی نظیر PINGPONG و MENSCHEN به آموزش این زبان می پردازد. دانش آموزان می توانند با شرکت در آزمون های بین المللی Start Deutsch در سطوح A1 و A2 گواهینامه معتبر این آزمون را دریافت نمایند.

 

در پایان:

 پروژه زبان آموزی در دبستان، بیش از هر چیز باید برای دانش آموز لذت بخش بوده و از محرک های انگیزشی لازم برای تشویق دانش‌آموزان برخوردار باشد. دبستان تلاش با اهدای مستمر سرتیفیکیت های داخلی، اردوهای برون‌مرزی، جلسات تماشای فیلم ها و کارتون های زبان اصلی و برنامه‌های متنوع دیگر مشوق امر آموزش می باشد و دانش آموزان این مجموعه همواره با علاقه و انگیزه کامل در کلاس‌های آموزشی زبان شرکت می نمایند.

به امید فردایی بهتر برای فرزندان این مرز و بوم

چارت سازمانی

چرخه یادگیری

چرخه ی یادگیری چیست و چگونه در کلاس های زبان انگلیسی کودکان و نوجوانان به حرکت در می آید؟

در طول عمر نه چندان طولانی علم روان شناسی، متخصصان یادگیری سعی کرده اند تا فرآیند های مختلف یادگیری زبان دوم را از زوایای مختلف بررسی کنند. در نتیجه این بررسی ها و تلاش ها، نظریه های مختلفی دراین زمینه ارائه شده است. مطالعه و تحقیق و در کنار هم قرار دادن و مقایسه نظریه های مختلف این موضوع می تواند درک نسبتا درستی از جریان ها و روند های مهم یادگیری زبان دوم در کلاس های زبان انگلیسی کودکان و نوجوانان به ما ارائه بدهد.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که افراد چگونه موضوعات و رفتارهای مختلف را در زندگی خود یاد می گیرند؟ آیا در مسیر یادگیری باید انتظار تغییر رفتار فردی را داشت؟ و اینکه آیا یادگیری در هر سنی و درهرزمینه ای منجر به تغییر شود؟

آیا چرخه ی یادگیری زبان دوم روندی است که با آزمون و خطا، با خواندن و دنبال کردن یک دستورالعمل از قبل پیش بینی شده اتفاق می افتد، و یا با صحبت کردن و استفاده از تجربیات و نظریه های شخصی یک معلم و یا استاد کارآمد و با تجربه؟

به طور کلی؛ چرخه ی یادگیری تجربی شامل پنج مرحله می باشد؛

  1. اقدام و انجام دادن روندی برای آموختن یک موضوع.
  2. مرور و به یاد آوردن مطلبی که آشنایی با آن اتفاق افتاده است.
  3. بازخورد و بررسی مجدد در جهت رفع نواقص موضوع آموزش داده شده.
  4. جمع بندی و نتیجه گیری.
  5. نهایتا؛ آماده شدن برای شروع و اجرای عملی موضوع آموزش داده شده و حرکت به سوی آموزش بعدی.

در نظر داشته باشیم که در چرخه ی یادگیری، عوامل دیگری مانند: مشورت کردن، پیشنهاد ها، آموزش ها، حمایت ها و تشویق ها، مثال های کاربردی، راهنمایی های درست، بازخورد های بی طرفانه، دستور العمل های صحیح و واضح و همچنین اثبات ها نیز نقش مهمی ایفا می کنند ولی نهایتا این خود فرد است که کار اصلی را انجام می دهد و این چرخه را که به حرکت در آمده به پیش خواهد برد.

 

در بحث یا دگیری زبان انگلیسی برای کودکان و نوجوانان، معلم باید به خوبی بر این امر واقف باشد که دانش آموز فقط  با یک سری لوازم تحریر و کتاب آموزشی و لباس فرم به مدرسه نمی آید؛ بلکه او با موضوعاتی که قابل دیدن و پیش بینی شدن نمی باشند در کلاس حاضر می شود. او هر روز، تمام نیازهایش، نگرانی های احساسی و جسمی و روحی اش، امید ها و آرزوهایش، خشم و اضطراب هایش، شادی ها و غم هایش، ترس هایش، دندان درد و دل دردهایش و .... را همراه خود به مدرسه و کلاس درس می آورد.

شاید سر تیترهای ذکر شده در وهله اول اهمیت چندانی نداشته باشد و گذرا باشد، ولی این تجربه و مهارت معلم آموزش دیده است که به عنوان یک انسان به هر دانش آموز با توجه به تفاوت های فردی اش نگاه کند و تمام نیازها و خواسته ها ی او را به موقع شنیده و درک کند و در اثنای این رفتار ها و احساس ها سعی کند که فضایی مفید برای پیشبرد چرخه ی یادگیری زبان انگلیسی در اختیار زبان آموز قرار بدهد.

کاملا واضح است که یادگیری زبان دوم از زبان آموز شروع می شود و او چیزی یاد نخواهد گرفت مگر با سعی و تلاش فردی خود. کلاس های زبان انگلیسی سنتی را به یاد بیاورید که شامل تعداد بسیاری زبان آموز بود و در یک جلسه ی یک ساعت و نیم، حجم بسیاری از مطالب آموزشی تدریس می شد.

در این نوع آموزش، تعدادی از دانش آموزان تلاش می کردند که موارد تدریس شده را به طور تئوری دنبال کنند و عده ای دیگر از زبان آموزان نیز تمام جزئیات را با ذکر مثال، یادداشت برداری می کردند ولی نهایتا در هنگام استفاده ی کاربردی در زندگی واقعی خود، نمی توانستند کاری از پیش ببرند!

امروزه، وظیفه ی معلم در به جریان انداختن و هدایت کردن چرخه ی یادگیری زبان آموز، در کلاس های زبان انگلیسی این است که بستری امن فراهم کند تا زبان آموز کودک و نوجوان قادر به یادگیری مرحله به مرحله ی این روند و نهایتا اجرا کردن آن در زندگی واقعی و روزمره خود باشد.

 

حدیث اصغر زاده

معلم زبان انگلیسی مدرسه تلاش

جشنواره #بهاری_شو ساعت کرافت؛ ساعت فان، ساعت ساختنی ها، ساعت یادگیری

 

هوش‌های نه گانه‌ی گاردنر را در نظر بگیریم1:

+ هوش دیداری-فضایی

+ هوش کلامی-زبانی

+ هوش منطقی-ریاضی

+ هوش بدنی-حرکتی

+ هوش موسیقی-ریتمیک

+ هوش درون فردی

+ هوش برون فردی

+ هوش طبیعت گرایی

+ هوش وجود شناسی

 

 آموزش توانمند سازی و ایجاد ظرفیت برای تک تک دانش آموزان در کلاس است؛ هر فرد به فراخور درجه ی پیشروی اش در هوش های بالا، در درجه ی اول جهت تثبیت داشته ها و سپس به منظور رشد مواردی که جای کار بیشتری دارند. آموزش نوین این هوش ها را شناسایی می کند و آن را در خدمت تقویت ارتباط، گسترش همکاری، تکثیر تفکر خلاقانه و تشویق تفکر انتقادی به کار می بندد2. همچنین، فضای آموزش دیگر سال هاست فقط پشت میز نیست؛ گاهی یادگیری در حرکت، گاهی روی زمین و گاهی با چیدمانی متفاوت در کلاس اتفاق می افتد؛ مانند مدل back-to-back که ما برای تمرین مکالمات تلفنی در کلاس های زبان اجرا می کنیم.

 در ساعت کرافت، در کنار سایر موارد، به صورت ویژه روی هوش بدنی-حرکتی فرزندانمان متمرکز می شویم. آن ها را به موقعیت هایی متفاوت دعوت می کنیم، با کاغذ، قیچی، رنگ های متنوع و ساختنی ها سر و کار داریم و در قالب تلاش برای ساختن، آموخته های پیشین زبان انگلیسی را مرور می کنیم و مطالب جدید را آموزش می دهیم. اینجا همان نقطه ی تلاقی بروز آموخته ها در عمل است. اینجا یادگیری زبانی جدید را با ساختنی هایی جذاب ترکیب کرده ایم. اینجا از ساختن، دست‌ورزی و یادگیری با هم لذت می بریم. اینجا #بهاری_شو است؛ جشنواره بهارانه ی کلاس های زبان مدرسه تلاش.

                       

                    

 

 

 

 

 

1.https://blog.adioma.com/9-types-of-intelligence-infographic

2.https://p21.com

دپارتمان آموزش زبان انگلیسی

22 اسفند 1397

جشنواره #بهاری_شو؛ ساعت بازی

جشنواره #بهاری_شو؛ اسپورت تایم

جشنواره #بهاری_شو؛ سینما تایم 2

جشنواره #بهاری_شو؛ سینما تایم 1

جشنواره #بهاری_شو؛ ساعت بازی

جشنواره #بهاری_شو؛ ساعت کرافت و نمایش

مشاهده مطالب قدیمی تر...